Köpvillkor

Hardanger Bestikk följer Konsumentverkets lagar och föreskrifter gällande köp av varor. Vi hänvisar till deras lagar och föreskrifter här.

ALLMÄNT

Dessa köpvillkor gäller vid försäljning till konsumenter av varor och tjänster på hardangerbestikk.se (”hemsidan”) som erbjuds av Hardanger Bestikk AB, Senapsgatan 9, 754 49 Uppsala, organisationsnummer 556528-5763  (”Hardanger Bestikk”, ”företaget”, ”vi” och ”vår”). Våra köpvillkor utgör hela avtalet mellan parterna. Ingen ändring av dessa köpvillkor är giltig, såvida den inte är skriftlig och har undertecknats av de berörda parterna. Läs köpvillkoren noga innan du gör din beställning och skriv ut en kopia för framtida referens. Genom att göra en beställning hos oss eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du dessa köpvillkor. Köp på hemsidan kan göras av privatpersoner över 18 år, bosatta i Sverige (”kunden”, ”du”, ”din”, ”ditt”).

Våra kontaktuppgifter:

support@hardangerbestikk.se

+47 53 67 10 00

BESTÄLLNING, PRIS OCH BETALNING

Alla priser på hemsidan är angivna i SEK och inklusive moms. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma men redovisas innan slutförande av beställning. En beställning görs enkelt och säkert på vår hemsida och blir bindande när sista steget i kassan (betalning) har genomförts. Kort efter att din beställning har genomförts mottar du en orderbekräftelse via mejl, som utgör kvitto för köpet. Om du upptäcker felaktigheter i orderbekräftelsen, såsom fel i namn eller adress, ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt så att vi kan försöka åtgärda dessa. Vi har tyvärr inte möjlighet att ta bort, lägga till eller byta ut produkter i beställningen i efterhand.

Priser kan ibland ändras utan förvarning, men alla beställningar genomförs till det pris som stod angivet vid det tillfälle då beställningen gjordes. Frakt till upphämtningsställe/postkontor 79 kr. (läs mer om frakt under ”Frakt och leverans”).

Du betalar enkelt och tryggt hos oss via Klarna Checkout som erbjuds i samarbete med vår betalningspartner Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431). Vid betalning med Klarna kan en kreditprövning vara nödvändig, vilken utförs av Klarna, och av denna anledning behöver du även upplysa ditt personnummer. Det tillkommer inte några avgifter vid betalning med nedanstående betalningsmetoder, men vid utebliven betalning till Klarna kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

På hemsidan kan du betala med följande betalningsmetoder:

Vid kortbetalning görs en reservation på ditt bankkonto när beställningen bekräftas. Beloppet dras sedan när beställningen skickas.

Vid fakturabetalning skickas fakturan ut i samband med att varan görs redo för leverans. Kom ihåg att du vid en eventuell retur behöver pausa din faktura. Annars kan påminnelseavgifter skickas ut automatiskt om din retur inte hinner behandlas innan förfallodatumet. Det enklaste sättet att pausa fakturan är genom att logga in på din profil i Klarnas app eller på Klarna.se. Du kan även kontakta Klarna på 08-120 120 10.

RABATTKODER

Eventuella rabatter i form av rabattkoder kan inte kombineras med andra erbjudanden eller rabatter om detta inte tydligt anges i villkoren för den specifika rabattkoden. De kan inte heller användas på redan nedsatta produkter eller produkter med särskilda kampanjpriser. Endast en rabattkod kan användas per beställning. Dessutom är rabatter föremål för de villkor och begränsningar som framgår av marknadsföringen av den aktuella rabattkoden. Kunden har själv ansvar för att ange korrekt rabattkod. Prisjusteringar på grund av felaktig rabattkod kan inte göras i efterhand.

TILLGÄNGLIGHET

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller delar av denna om en vara skulle vara permanent slutsåld.

MEDLEMSKAP OCH PERSONUPPGIFTER 

I Hardanger Bestikk’s kundklubb får du skräddarsydd vägledning, underhållstips, dukningsinspiration samt exklusiva erbjudanden som är relevanta för dig och dina produkter.

Hardanger Bestikk’s kundklubb är ett gratis medlemskap som gäller på hardangerbestikk.se och du kan även registrera dig om du har köpt våra produkter någon annanstans. Medlemskap i vår kundklubb är personligt och kan inte överlåtas till andra och medlemskap är endast tillgängligt för privatpersoner som har fyllt 16 år. Samma person kan endast inneha ett medlemskap i Hardanger Bestikks kundklubb.

Fördelar
Du får exklusiva erbjudanden i webbutiken.

Du får nyheter, tips och inspiration via våra nyhetsbrev.

Du får en rabattkod skickad via e-post vid registrering.

Det är gratis att vara medlem.

Min sida

Du hittar dina registrerade uppgifter, samt information om köp, när du är inloggad på hardangerbestikk.se.

Avsluta medlemskapet

Du kan avsluta ditt medlemskap när som helst via avregistreringslänken på det senaste nyhetsbrevet du har fått. Här kan du också uppdatera dina preferenser.

Hardanger Bestikk har rätt att säga upp ditt medlemskap, till exempel om det misstänks att medlemskapet missbrukas eller används illegalt.

Hardanger Bestikk Customer Center

E-post: support@hardangerbestikk.se

Telefon: +47 53 67 10 00

Öppettider: Måndag–fredag ​​08.00–15.30

LEVERANS

Beställningar gjorda på hemsidan kan endast levereras till adresser i Sveriges fastland. Beställningar levereras med Bring och leveranstiden är 3–8 arbetsdagar. Beställningar skickas från vårt lager nästkommande tisdag eller torsdag efter att beställningen har gjorts. Om en beställning görs innan kl. 11 på en tisdag eller torsdag skickas beställningen samma dag. När beställningen skickas från vårt lager får du ett mejl med spårningsinformation. Notera att leveranstiden kan vara något längre än vanligt vid rea och högtider.

Bring – leverans till ombud

Din beställning levereras till ett Bring-ombud. En fraktkostnad på 79 kr tillkommer på alla beställningar.

Vi ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du kan se synliga transportskador på emballage eller produkt vid leveranstillfället, eller om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse, ombeds du att meddela oss detta per mejl så snabbt som möjligt. Vi undersöker då situationen närmare och vid felaktig leverans ser vi till att skicka rätt produkt eller återbetala beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och/eller fraktkostnad för ny vara betalas inte av kunden i detta fall.

Om en leverans inte hämtas ut inom 10 dagar kommer den att returneras till oss automatiskt. Vid en automatisk retur kan Hardanger Bestikk skicka ut beställningen på nytt om detta efterfrågas av kunden. Om beställningen inte skickas ut på nytt återbetalas kunden för hela beställningen inklusive eventuell fraktkostnad. Det tillkommer dock en avgift på 79 kr för returfrakten och andra eventuella kostnader i samband med returen. Denna avgift dras från beloppet som återbetalas.

Vid kraftigt försenad leverans har du som kund rätt att annullera beställningen. Vid en sådan annullering sker återbetalning inom 14 dagar efter annulleringen.

ÅNGERRÄTT OCH RETUR

Vi erbjuder 30 dagars ångerrätt vid köp på hemsidan. Ångerrättsperioden börjar räknas från den dag du mottar din beställningeller, vid uppdelad leverans, den sista delen av din beställning. Om du ångrar ditt köp kan du inom ångerrättsperioden antingen skicka beställningen i retur eller meddela oss skriftligt att du vill utnyttja ångerrätten.

Använd gärna returetiketten som medföljde i paket när du skickar returen. Fäst returetiketten på paketet och lämna in paketet på närmaste Bring-ombud. Om du inte har kvar returetiketten kan du kontakta vår kundservice så kan de skicka en ny returetikett till dig. Vid användning av returetiketten står Hardanger Bestikk för returkostnaden. I annat fall står kunden för returkostnaden. För att göra returen så enkel och trygg som möjligt uppmanar ­vi dig att returnera varan i dess originalförpackning.

När du skickar returen, vänligen skriv ut och fyll i returblanketten som medföljde i mejlet med orderbekräftelsen och lägg med detta i returpaketet. Returblanketten hittar du även här. Du kan också skriva en egen lapp med följande information: ordernummer, vilka produkter som returneras, vilket datum beställningen mottogs, namn, adress samt vilket datum beställningen returneras.

Om du väljer att utnyttja din ångerrätt genom att meddela oss skriftligt om detta inom ångerrättsperioden ska du mejla oss och skriva att du vill utnyttja ångerrätten. Du kan också välja att bifoga en ifylld ångerblankett. Efter ditt meddelande om att du ångrar köpet har du 14 dagar på dig att returnera varan till oss.

Returadress:

Hardanger Bestikk AB

c/o Bring Parcels AB

Bordvägen 3

55810 Jönköping

Vid en retur ansvarar kunden för varan fram till dess att vi tar emot den. För att få återbetalat hela beloppet du betalt för den eller de produkter du returnerar ska dessa returneras i gott och oanvänt skick. Du har rätt att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar dem eller gör dem olämpliga för vidareförsäljning, men om du returnerar en produkt som använts eller på annat sätt gjorts olämplig för vidareförsäljning kan ett värdeminskningsavdrag tillämpas.

Återbetalningen görs via samma betalningsmetod som användes för att betala för köpet, om inget annat avtalats specifikt. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi har mottagit ditt meddelande om att du önskar utnyttja ångerrätten, förutsatt att vi har mottagit returen eller bevis på att returen har skickats. Om du har ångrat hela din beställning återbetalar vi, utöver produkternas värde, även fraktkostnaden motsvarande den billigaste tillgängliga fraktmetoden vid beställningstidpunkten. Om du har valt en annan fraktmetod än den billigaste som erbjöds återbetalas inte mellanskillnaden.

Notera att vi inte kan göra några byten. Om man som kund önskar en annan produkt ska man skicka den beställda produkten i retur och göra en ny beställning på den andra produkten.

Produkter köpta på hemsidan kan inte returneras i butik eller hos återförsäljare. Vi tar inte heller emot returer av produkter köpta i butik eller hos återförsäljare.

REKLAMATIONSRÄTT

När du handlar på hardangerbestikk.se har du livstidsgaranti för tillverknings- och materialfel och på så sätt säkerställa att du alltid kan känna lita på vår kvalitet. Läs mer om livstidsgaranti her.

Om du vill reklamera en vara ber vi dig att kontakta vår kundservice. Vid en godkänd reklamation kan du antingen få varan reparerad eller ersatt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den specifika situationen. För att en reklamation ska godkännas behöver den vara berättigad och felet får inte ha uppstått till följd av felaktig användning eller annan skadlig behandling. Du ska reklamera inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt felet hos varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäcktes är reklamationen alltid gjord inom rimlig tid.

Vid en godkänd reklamation kan du behöva returnera den reklamerade varan. Det kan du i så fall göra med hjälp av den medföljande returetiketten. Vid användning av returetiketten står Hardanger Bestikk för returkostnaden. Om du inte har kvar returetiketten kan du kontakta vår kundservice så kan de skicka en ny returetikett till dig. Om du väljer att returnera på annat vis ersätter vi dig för rimliga returkostnader. Om det gäller en felleverans ska varan returneras i oanvänt skick och i originalförpackningen. Vänligen skriv ut och fyll i returblanketten som medföljde i mejlet med orderbekräftelsen och lägg med denna i returpaketet. Returblanketten hittar du även här.

INTEGRITET OCH ANVÄNDNING AV KUNDINFORMATION 

Vi värnar om din integritet vid behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa vår fullständiga personuppgiftspolicy här.

ÄNDRINGAR I VILLKOR 

Vi har möjlighet att ändra köpvillkoren utan förvarning. Eventuella ändringar gäller för alla beställningar som görs efter ändringen av våra köpvillkor.

 TVISTLÖSNING

Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Vid eventuell tvist som prövas av ARN följer vi nämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar du här.

Köpvillkor