Tidlös design i mer än 60 år

Välj bestick med omsorg

.. så kommer de att finnas kvar i flera generationer och ge lika mycket elegans och stil till ditt matbord om 50 år som de gör i dag.

Som kund hos Hardanger Bestikk ska du kunna investera i tidlös kvalitet – vårt uppdrag är att tillverka bestick som följer dig genom livets alla små och stora ögonblick. Vår design ska vara så tidlös och hållbar att du kan föra den vidare till kommande generationer.

På Hardanger Bestikk anser vi att betoningen på hållbarhet är vår viktigaste ledstjärna i en designprocess. Det gäller både ur ett företagsperspektiv, men också i mötet inför de utmaningar som väntar oss i dagens slit-och-släng-samhälle.

Så började äventyret

Hardanger Bestikk startades år 1958 av Odd Leikvoll under namnet Hardanger Sylvplett. Företaget såg dagens ljus i vackra Hardanger i Norge. Området är känt för sin storslagna natur som uppvisar berg, fjordar, vattenfall, glaciärer och hundratusentals fruktträd. Med en rik kulturhistoria, världsberömd ikon och unika naturupplevelser är det inte underligt att Hardanger har lockat turister i flera hundra år.

 I området, som ända sedan 1300-talet kanske är mest känt för sina fruktodlingar, utvecklas det sedan 1958 numera också bestick av högsta kvalitet. Allt började med framställningen av silverpläterade ljusstakar i en lada som Odd fått låna av sin svärfar. Silverplätering innebär att ett föremål inte tillverkas av rent silver utan enbart får en beläggning av silver. För Hardanger Sylvpletts produkter användes 60 g.

Men ljusstakarna fick inga större framgångar. I stället såg Odd på möjligheterna som turismen kunde erbjuda. På 1960-talet var det vanligt att köpa med sig ett minne eller en souvenir från platser man besökte. De kunde bland annat bestå av fingerborgar, vykort, magneter eller små skedar med ortens namn. Det var alltså bland de sistnämnda artiklarna som Odd såg möjligheter. Därför satte han igång med att tillverka bestick. Odd reste själv runt i Norge i sin egen bil och tog upp beställningar på kända turistorter, varifrån de skulle säljas vidare när turisterna anlände. De silverpläterade skedarna förseddes med ett emaljmärke som definierade platsen för försäljningen.

Designhistorik

I början av 1960-talet började Odd att tillverka tennbestick och företaget utökades till fyra anställda. Tenn är en mjuk, silvergrå metall som traditionellt sett har en relativ stark position i Norge. Designprodukterna av tenn fick inspiration från den norska historian och vikingatiden. Hans serier i tenn fick ett gott mottagande av norrmännen men blev än mer populära bland turister och på exportmarknaden, där USA kom att bli den viktigaste kunden.

Den mest kända serien kallades ”Kongetinn” (= kungatenn) och var en renodlad bestickserie. Kongetinn betraktades under många år som grundpelaren hos Hardanger Bestikk och blev den mest populära bestickserien under 22 av företagets 30 första år. I mitten av 1970-talet lanserades ”Kongekorpus” med samma design som Kongetinn och bestod av allt möjligt annat som gick att ställa på bordet. Det var allt från ölsejdlar till ljussläckare.

Diskmaskinen gjorde entré i Norge på 1970-talet. Och på 1980-talet hade den blivit en fast inventarium i det norska köket. De produkter som användes flitigast var just de som tålde att diskas i maskin. Det hade Hardanger Bestikk givetvis observerat från sidlinjen. De började nu att satsa helhjärtat på stålbestick.

Den första tanken var att besticken skulle bli så tidlösa och eleganta som möjligt – precis som silverbestick. Vår önskan var att designa produkter som kunde användas när som helst och – till skillnad mot silverbesticken – inte bara vid de allra största och mest högtidliga tillfällena. Renessanse-designen var vårt första stålbestick. Den lanserades 1978 och ingår än i dag i vårt sortiment.

Vid millennieskiftet markerade vi med en stiländring i vår design. Tidigare hade bestickserierna varit matta eller präglats av mönster. Vår avsikt var att utöka marknaden och göra Hardanger Bestikk till en internationell aktör. Först ut var grannlandet Sverige. Formgivarna fick återvända till ritbordet för att skapa ett bestick med skandinavisk och modern känsla. Det här framgår tydligt hos våra produkter efter 2000 med designerna Fjord, Nora och Maria.

Från utförande till funktion

Bestick spelar en viktig roll när vi dukar bordet och de kan ses som en utsmyckning. Vi anser inte att en vacker design är tillräckligt för att upprätthålla det hållbara i framtagningsprocessen. Under de senaste åren har fokus legat på den funktionella funktionen hos de olika bestickserierna. Hur besticken vilar i handen, hur man äter med dem och hur de möter maten är väl genomtänkt. Ingenting lämnas åt slumpen.

Hur skapas en ny produkt?

Design och produktutveckling hos Hardanger Bestikk har också förändrats i takt med tidens gång och efter omgivningarna. Tidigare kunde tillkomsten av nya produkter baseras på idéer och initiativ hos Hardanger Bestikk. I dag kännetecknas processen snarare av att vi kartlägger ett kundbehov eller hittar en problemställning som våra produkter kan bidra till att lösa. Det hjälper oss att tänka i nya banor. Samtidigt medverkar det till att ge våra produkter en längre livscykel – de blir helt enkelt mer hållbara, eftersom produkter som löser ett kundproblem sällan uppfattas som överflödiga. Som vision i början av en designprocess relaterar vi också till företagets egen utvecklingsstrategi – det innebär att företagets samtliga värderingar (natur, familj och tid) ska vara framträdande i slutresultatet. Innan vi definierar vad vi vill skapa tänker vi på följande: Vi säljer något mer än ”bara” bestick; vi ger våra kunder en förhöjd matupplevelse runt bordet. Vi vill inspirera alla att duka upp för små och stora ögonblick. Till fester, men kanske viktigast av allt, under vardagen. På detta sätt kan familjemedlemmar och andra nära och kära samlas kring en trevlig måltid där berättelser delas och nya kapitel i livet skrivs.

Produktutveckling

När vi har gått igenom vår strategiprocess och allt övergripande har fastställts, står själva produktutformningen näst på schemat. Vid framtagningen av en produkt tar vi med oss alla erfarenheter och kunskaper som vi har skaffat under årens lopp.

Vi använder ofta ordet taktilitet. Saker som vi använder i vårt dagliga liv som exempelvis bestick, pepparströare, servetter eller tandborstar, aktiverar våra känslor på olika sätt beroende på vilken typ av material de tillverkats av. För föremål som vi håller mellan händerna eller använder när vi äter är det taktila centralt i upplevelsen, eftersom vi faktiskt stoppar flera av dem i munnen. Har du funderat på det någon gång?

Känslan av att låta en sked glida in i munnen behöver du inte nödvändigtvis känna till, men den övergripande upplevelsen eller förnimmelsen efter en måltid bör vara positiv. Därför består en måltid inte bara av maten du äter utan också av redskapen du använder. Med detta i åtanke blir egenskaper som smak, lukt, material, vikt, utformning och visuellt uttryck extremt viktiga för att vi ska kunna bidra till en förhöjd matupplevelse.

Tillsammans med de underliggande funderingarna, eller produkternas strategi, uppstår det vi kallar ”den totala produkten”. Den består av en kärnprodukt (besticken), den faktiska produkten (varumärke, förpackning, design och kvalitet) och en utökad produkt (mervärde till produkten). Med allt det här arbetar vi varje dag så att Hardanger Bestikk även under de kommande åren ska vara familjens sammanhållande länk.

Äventyret fortsätter

Om vi ser på utvecklingen från företagets start och fram till i dag, är det förmodligen mycket som har förändrats hos Hardanger Bestikk. Men den gemensamma nämnaren både då och nu är våra värderingar, vår kunskap och vår erfarenhet av bestickproduktion som vi fortfarande förvaltar så bra som möjligt.

Våra ikoniska sortiment har också hållit ställningarna under resans gång. All framtida produktutveckling kommer att fokusera på att värna om det som vi redan har skapat och tillföra ett nytt och bättre nyttovärde. När du handlar från Hardanger Bestikk kan du vara säker på att du får bestick som följer dig genom alla de små och stora ögonblicken i livet